Wordpress - czy warto

Worpdpress – jeden z najbardziej znanych systemów zarządzania treścią. Często wybierany przez nieświadomych klientów (bo znany). Bardzo nielubiany przez poważniejsze agencje interaktywne oraz część programistów.

Wordpress jest rozwiązaniem niezwykle popularnym, pierwotnie był stworzony jako platforma blogowa. Jego pobranie i używanie jest darmowe. Posiada wiele darmowych wtyczek. Wydawałoby się, że to platforma idealna. Przyjrzymy się mu z bliska przez chwilę - z perspektywy programisty mało zaawansowanego, zaawansowanego, agencji oraz klienta.

Z perspektywy mało zaawansowanego programisty rozwiązanie wydaje się być idealne – wiele rzeczy można w nim „wyklikać”, ma dużo wtyczek, które wydają się być darmowe. Często początkujący programista, nie mając zbyt wiele do zaoferowania próbuje konkurować ceną, a więc szuka czegoś, co w jego mniemaniu pozwoli szybko i łatwo realizować projekty, aby przysłowiowa „strona za 5 dych” jakoś się opłacała. Niestety często nie jest tak różowo. Większość wtyczek, która jest dostępna za darmo ma mocno ograniczoną funkcjonalność. Ponadto klienci często oczekują bardziej zaawansowanych funkcjonalności, które trzeba napisać samemu. Jednak dopóki klient nie jest zbyt zorientowany, i ma małe wymagania jest szansa na pozytywne zakończenie takiego zlecenia. Niestety z doświadczenia wiem, że często kończą się one rezygnacją programisty ze zlecenia, ponieważ wordpress nie jest tak przyjazny jak wydawał się być na początku…

Zaawansowany programista ma już pewne doświadczenie, odpowiedzialność i zna oczekiwania zleceniodawców. Oferowanie czegoś na systemie, który jest pod pewnymi względami nieobliczalny (aktualizacje które nie zawsze kończą się dobrze), a ponadto który wymaga ciągłej uwagi, a dopisanie funkcjonalności działającej w pełni jest pracochłonne, nie opłaca mu się. Woli stworzyć własny system, na który będzie mógł dać gwarancję i opiekować się nim, lub korzystać z mniej popularnych ale lepiej napisanych systemów.

Jeśli chodzi o agencje interaktywne i ich reakcje na wordpressa, gdy mówimy o agencjach pracujących dla poważniejszych klientów i traktujących to co robią solidnie, moje doświadczenie jest jedno – wszyscy cieszą się, gdy słyszą, że mam swój system i mogę go rozwijać. Dla agencji ważna jest gwarancja i to, aby oprogramowanie było przyjazne w obsłudze, bez rozrostu funkcjonalności. We wszystkich agencjach z jakimi współpracowałem na wordpressa reagowano alergicznie.

Z perspektywy klienta ważna jest niezawodność i wsparcie przy usterkach. Ponadto istotna jest możliwość rozwoju. W przypadku niezawodności, z wordpressem mamy problem - ze względu na częsty brak osób odpowiedzialnych za stworzony kod - programista instalując plugin nie bierze odpowiedzialności za to, co się się stanie dalej. Jeśli następna aktualizacja spowoduje błąd lub problem z działaniem, klient może zostać z problemem sam w newralgicznym momencie. Ponadto często wtyczki pisane na zamówienie klienta do wordpressa, są wielokrotnie droższe niż ich odpowiedniki do zamkniętych systemów… tutaj też nie ma przewagi, klient mógłby opierać się na wersjach darmowych, ale są one znacznie okrojone. Jak widać, nie jest to najszczęśliwsze rozwiązania także z perspektywy klienta.

Czemu więc wordpress jest taki popularny? Bo jest znany, i jest za darmo (jego pobranie i używanie jest za darmo). Nie idzie za tym ani szybkość (jest wolny w wielu zastosowaniach), ani dostępność pluginów (wersje darmowe są okrojone z funkcji i często mało użyteczne).

Czy warto decydując się na stworzenie strony www opierać się na wordpressie? Moim zdaniem zdecydowanie nie.




Formularz kontaktowy