Strona na facebooku - tak czy nie

Strona na facebooku czyli tak zwany „fan page” - to strona w przeciwieństwie do prywatnego konta powiązana z osobą publiczną, wydarzeniem, firmą… Zwana przeze mnie dalej dla uproszczenia po prostu „stroną”.

Możliwe jest „lajkowanie” strony przez osoby zainteresowane, a także publikacja przez osobę stroną administrującą postów, ankiet, tworzenie wydarzeń oraz inne działania.

Przez niektórych uważany za „pozycję obowiązkową” - coraz częściej zdarza się, że dana firma nie posiada odrębnej witryny, ograniczając się do strony na facebooku.

Czy warto posiadać taką stronę i kiedy? Przeprowadzono wiele badań, z których wynika, że zaangażowanie w aktywność w sieci społecznościowej, często nie ma przełożenia na wzrost sprzedaży produktu czy usługi.

Moim zdaniem wszystko zależy od tego, w jakiej branży działamy i co chcemy osiągnąć, oraz w jaki sposób skupiać wokół siebie zainteresowanych. Zdecydowanie polecam stronę na facebooku dla wszelkich wydarzeń, restauracji, czy np. fotografów. Z drugiej strony byłbym ostrożny w przypadku niektórych branż kreatywnych i innych.

Prowadząc stronę na facebooku musimy liczyć się z tym, że może dojść do nieprzyjemnych sytuacji, w tym prób zepsucia opinii o nas przez konkurencję. Nie każdy może sobie pozwolić na zatrudnienie osoby która będzie na bieżąco dbała o taką stronę, odpowiadała na komentarze i reagowała na różne zaistniałe sytuacje. Warto więc ocenić swoje zasoby oraz prawdopodobieństwo działań na naszą szkodę, a także ewentualny realny zysk – w przypadku fotografa może być to sprzedaż swoich zdjęć lub otrzymanie zlecenia na płatną sesję. Jest to też dość „bezpieczne” - zdjęcie „jakie jest każdy widzi” i trudno tutaj nawet złośliwą opinią coś popsuć. W innych przypadkach może wyglądać to zupełnie inaczej.

W przypadku restauracji czy wydarzeń, tego typu strona może wpłynąć na zbudowanie zainteresowania naszym przedsięwzięciem, ponadto z racji specyfiki branży łatwo o mierzalne efekty – ciekawe danie w promocyjnej cenie, może skusić kogoś do spędzenia wieczoru ciekawiej i smaczniej, niż przed ekranem komputera.

Są jednak branże „wrażliwe”, w których nieporozumienia, konkurencja i specyfika raczej skłania do rezygnacji z takiej formy promocji, i koncentracji na indywidualnej relacji z klientem.

Warto także zastanowić się, czy jesteśmy w stanie znaleźć zasoby (czas lub środki finansowe) aby zapewnić stronie prowadzenie na właściwym poziomie – strona na której nic się nie dzieje, nie przysporzy nam klientów ani ruchu, a może działać na naszą szkodę (stwarzać wątpliwości co do tego, czy dana firma działa, skoro ostatni post pochodzi sprzed roku).

Odpowiednio prowadzona i użyta strona na facebooku może przysporzyć pozytywnych mierzalnych efektów, a tworzenie pozytywnych relacji z klientami dużo radości.




Formularz kontaktowy