Kilka słów o domenie

Domena to inaczej adres naszej strony internetowej – nazwa którą wraz z rozszerzeniem (po kropce np. .pl) użytkownik będzie wpisywał aby przejść na naszą witrynę w sieci.

Można zauważyć dwie główne drogi jeśli chodzi o wybór domeny – rejestrację unikalnej nazwy, często tożsamej z nazwą naszej firmy np. DuzaFirma.pl, lub rejestrację domeny zawierającej słowa kluczowe np. OponyWroclaw.pl – celowo słowa napisałem z wielkich liter, aby nazwa była bardziej czytelna.

W przypadku unikalnej nazwy sprawa jest dość prosta – decydujemy się na promowanie tego konkretnego wyrażenia – nauczenia klientów że my to my, i że pod tą nazwą można nas znaleźć. Moim zdaniem pod względem wizerunkowym jest to bardzo dobre rozwiązanie.

Druga droga to rejestracja nazwy „pod pozycjonowanie” czyli zawierającej słowa kluczowe, rozwiązanie bardzo popularne, z jednej strony korzystne, ale z drugiej… słabsze wizerunkowo i nie budujące większej wartości i rozpoznawalności. Wszystko jednak zależy czy na daną frazę jest duża konkurencja i jaka jest wartość takiego rozwiązania na dłuższą metę.

Rejestracja domeny zawierającej słowa kluczowe w przypadku dużej części firm może nie mieć głębszego sensu – wszystko zależy od charakteru przedsięwzięcia oraz od tego w jaki sposób chcemy budować zainteresowanie naszym przedsięwzięciem – przy obecnej konkurencji pozycjonowanie może się zwyczajnie nie opłacać, i okazać się może, że lepiej skoncentrować się na budowaniu długofalowej relacji z klientem, marketingu bezpośrednim, poszerzaniu znajomości branżowych i social media niż na pozycjonowaniu.

Można też połączyć oba rozwiązania wybierając jedną z domen jako główną i umieszczać ją na wizytówkach i innych materiałach, a inną wykorzystywać do promowania i pozycjonowania tworząc przekierowanie.

W przypadku domen zazwyczaj nie warto korzystać z promocji – w większości przypadków w ten sposób w drugim roku przepłacimy bardzo poważnie, i będziemy musieli tak czy tak przenieść domenę do tańszego rejestratora. Uczciwą ceną przedłużenia domeny w tej chwili jest kwota 50 – 60 zł netto. Korzystanie z promocji wiążę się zazwyczaj w przypadku przedłużenia domeny z wydatkiem 2 – 3 krotnie większym, a często regulamin zmusza nas do tego abyśmy domenę przynajmniej raz przedłużyli, zanim przeniesiemy ją do firmy oferującej bardziej optymalne rozwiązania.




Formularz kontaktowy