Jak wybrać dobrego wykonawcę

 Osoba chcąca pierwszy raz zlecić komuś prace programistyczne lub po prostu wykonanie prostej strony internetowej może mieć poważny problem z wyborem wykonawcy.

W obecnym czasie możemy wybierać spośród różnorakich agencji interaktywnych, freelancerów, oraz firm świadczących różnorakie usługi – od hostingu po strony www.

Wybór konkretnego typu wykonawcy oraz jego poziomu może okazać się kluczowy, gdy przedsięwzięcie które chcemy rozwinąć wykorzystuje jako główny kanał marketingowy internet.

Na początek warto się zastanowić czego potrzebujemy i jaki mamy budżet. W obecnym momencie, ponieważ stawki w brażny IT są wysokie, firm i usługobiorców (freelancerów) pojawia się coraz więcej. Niestety ilość niekoniecznie przechodzi w jakość. Coraz więcej firm „wchodzi” w IT głównie dla zarobku, co kończy się cięciem kosztów na wszystkim i kiepskimi efektami. Ponadto duże firmy hostingowe i inne często stawiają na ilość, więc nie oczekujmy, że nasze potrzeby zostaną spełnione. Oczywiście obiecać można wszystko, jednak rzeczywistość weryfikuje takie mechanizmy, niestety zazwyczaj szybciej niż później.

Teoretycznie lepiej sprawa powinna się przedstawiać w przypadku agencji interaktywnych. W praktyce różnie bywa, niestety często źle. Mam kilkuletnie doświadczenie we współpracy z różnymi agencjami, i niestety nie jest ono dobre. Nagminne jest oszukiwanie klientów a także zatrudnianie osób zupełnie nie przygotowanych do prowadzenia projektu. Ponadto często (zazwyczaj) agencje zatrudniają początkujących freelancerów, bo ich stawki są niższe. Jednak efekt tego jest taki, że za daną kwotę Klient otrzymuje projekt wart mniej więcej 25% zapłaconej wartości i kiepsko wykonany. Wierzę, że są dobrze zorganizowane i działające agencje interaktywne. Ja jednak niestety jeszcze nie miałem przyjemności współpracować z taką.

Oczywiście w przypadku freelancerów także istnieje ryzyko, że trafimy na osobę niedoświadczoną. Warto mając określone oczekiwania poprosić o przykładowe projekty, oraz zapytać o doświadczenie poparte realizacjami. Niestety w przypadku agencji często taka praktyka nie sprawdza się, ponieważ ze względu na specyfikę branży rotacja pracowników jest bardzo duża, i projekt który nam się podoba mógł być wykonany przez zupełnie inną osobę niż tą która będzie wykonywać projekt dla nas. Ponadto im większa firma, tym więcej „osób decyzyjnych” i większy czas potrzebny na sensowną reakcję.

Osobną kwestią są stawki. Nie ma czegoś takiego jak okazja. Jeśli jest zbyt tanio, nie może być dobrze. Ktoś kto kilka lat poświęcił na nauczenie się swojego rzemiosła, nie sprzeda wykonanej przez siebie pracy za 50zł.

W przypadku freelancera, przy odrobinie szczęścia możemy mieć przyjemność współpracy z rzetelną i uczciwą osobą, której zależy na projekcie oraz naszej satysfakcji, a nie tylko na tym, aby „odbębnić swoje” i o 16-ej wyjść do domu. Bezpośrednia odpowiedzialność często daje bardzo pozytywne efekty.




Formularz kontaktowy